Przez 6 dni przedszkolaki z oddziału integracyjnego realizowały projekt badawczy „Powietrze”. Miał on na celu zbadanie i określenie właściwości powietrza, znaczenia dla życia, sposobu wykorzystania przez człowieka, wyjaśnienie znaczenia wiatru dla przyrody i człowieka, wskazanie wpływu działalności człowieka i uzasadnienie konieczności dbania o czystość powietrza.
Pierwszym zadaniem w projekcie było poznanie właściwości powietrza. W tym celu przeprowadziliśmy wiele zabaw badawczych, bawiliśmy się balonami, dmuchaliśmy na różne lekkie przedmioty, samodzielnie wykonane wiatraczki, obserwowaliśmy w ruchu samoloty złożone z papieru oraz „malowaliśmy” powietrzem rozdmuchując plamy z farby. Wykorzystaliśmy właściwość przenoszenia zapachów przez powietrze w zabawach Metodą Integracji Sensorycznej „Pachnące memo”, „Chusteczki pełne zapachów”, „Co śmierdzi, a co pachnie?”.
Kolejne zadanie brzmiało: „Do czego potrzebne jest powietrze?” Na podstawie badań ustaliliśmy, że wszystkie istoty żywe potrzebują tlenu, jaka ilość powietrza potrzebna jest człowiekowi do oddychania i wyjaśniliśmy potrzebę wietrzenie pomieszczeń.
Doszliśmy do ustalenia, co to jest wiatr, szukaliśmy dobrych i złych skutków jego działania na podstawie literatury i własnych obserwacji.
Podczas zajęć ruchowych, prowadzonych metodą gimnastyki twórczej Kniessów wykorzystaliśmy przybory poruszane ruchem powietrza: wstążki i chustki. Na zajęciach muzycznych dzieci dowiedziały się, jak „wyczarować” muzykę z powietrza, czyli jak powstaje dźwięk w instrumentach dętych oraz że powietrze przenosi dźwięki. Obserwowaliśmy działanie powietrza w zabawach badawczych: „Jak odrzutowiec - co porusza balony?”, „Rakieta z balonu” oraz „Szybujące przedmioty”. Dzieci przekonały się również, że bez dostępu tlenu świeca gaśnie.
Na podstawie źródeł książkowych i filmów poznaliśmy, jak zbudowany jest ptak i dlaczego lata oraz ciekawostki dotyczące pojazdów latających.
W kolejnym etapie przeszliśmy do poznania źródeł zanieczyszczenia powietrza. Określaliśmy jego czystość, źródła zanieczyszczenia na podstawie obserwacji kominów, samochodów, zabaw badawczych. Obejrzeliśmy filmy nt. „Zanieczyszczenia powietrza w gospodarstwie domowym”, „Dlaczego musimy zadbać o czyste powietrze?”, „Czym jest SMOG?”. Przeprowadziliśmy zabawę badawczą „Jak powstaje smog?”
Mając wiedzę dotyczącą znaczenia powietrza dla życia i źródeł zanieczyszczenia powietrza przystąpiliśmy do realizacji ostatniej najważniejszej części projektu nt.: „ Jak dbać o czystość powietrza?” Poznaliśmy nowoczesne technologie oczyszczania powietrza na podstawie filmu i prezentacji multimedialnej, a podsumowaniem naszej wiedzy są powstałe ilustracje nt. „Z ekologią za pan brat” oraz plakaty wykonane przez dzieci z rodzicami pt. „Czystość powietrza jest w naszych rękach” .
Dzięki realizacji projektu dzieci potrafią wskazać zły wpływ działalności człowieka na czystość powietrza oraz sposoby zmniejszania jego zanieczyszczenia, m.in.: wybieranie komunikacji miejskiej i transportu ekologicznego (np. rower, hulajnoga), montowanie specjalnych filtrów na kominach fabryk czy zaprzestanie palenia odpadów w piecach.