W grupie IV od 9 maja - 13 maja 2022 r., realizowany był projekt edukacyjny „Ginące zawody”. Jego celem było kształtowanie świadomości kulturowej poprzez zapoznanie z „dawnymi” zawodami, organizowanie sytuacji sprzyjających poszerzaniu zasobu słownictwa o nowe nazwy i związane z nimi pojęcia, a także zapoznanie dzieci z wybranymi profesjami, które zaczęły ginąć z powodu prowadzonej na masową skalę produkcji zastępującej działalność rzemieślników.
W ramach projektu ,,Ginące zawody” przedszkolaki gościły z wizytą w Muzeum. Oglądając wystawę etnograficzną dzieci poznały specyfikę zawodu szewca, czapnika i tkacza. Miały możność obejrzenia różnorodnych narzędzi i akcesoriów niezbędnych w ich pracy. Z zainteresowaniem wsłuchiwały się w opowieść o etapach powstawania butów, czapek, kapeluszy czy ubrań. Rozpoznawały strukturę skóry, poznawały jej właściwości. Nauczyły się jak dbać o buty i jak je zabezpieczać by służy wiele lat. Z zaciekawieniem oglądały maszyny wykorzystywane do naprawy butów, torebek, kapeluszy, czapek itp. Zobaczyły jak wygląda „kopyto", dratwa, maszyna szewska, szydło, młoteczek szewski.
Ponadto podczas projekcji filmów edukacyjnych dzieci poznały inne ginące zawody jak takie jak wikliniarz, pszczelarz, zdun czy kowal. Do utrwalania wiedzy wykorzystano zabawy dydaktyczne, tematyczne oraz ruchowe. Zajęcia urozmaicone były przeróżnymi pomocami dydaktycznymi, opowiadaniami, ilustracjami oraz przyrządami związanymi z omawianym zawodem. Wykonywane wspólnie prace plastyczne pozwoliły odzwierciedlić obserwacje i zdobytą wiedzę.
Podsumowanie projektu odbyło się 24. V. 22 r. w Muzeum, gdzie w pracowni garncarskiej dzieci wzięły udział w warsztatach ceramicznych. W ich trakcie najmłodsi dowiedzieli się, że glina dawniej była wykorzystywana jako podstawowy surowiec w garncarstwie i rzeźbiarstwie.
Realizowany w grupie IV projekt edukacyjny „Ginące zawody” to ważny element nauki poprzez zabawę oraz odkrywanie świata. Przyczynił się on do podniesienie świadomości kulturowej i poszerzenie wiedzy dzieci w wieku przedszkolnym na temat lokalnego dziedzictwa, kultury i tradycji. Idea projektu oparta była na praktycznym połączeniu działań edukacyjnych oraz warsztatowych, aby jak najprościej umożliwić dzieciom zapoznanie z ginącymi zawodami.